Vandaag is aannemerscombinatie Reef-Strukton klaar met het aanbrengen van zo’n 6.000 injectiebuizen. Helaas heeft de gemeente geconstateerd dat een aantal buizen verstopt zijn Hiervoor zullen nieuwe buizen moeten worden aangebracht. Dit gebeurt op donderdag 23 en vrijdag 24 april tijdens reguliere werktijden (tussen 7.00 en 17.00 uur). Helaas zal dit de nodige geluidshinder veroorzaken.
6000 slangetjes
De bodem wordt geïnjecteerd met 'waterglas' (een soort gel) om te zorgen dat het grondwater in de grond blijft. Dit is nodig voor het maken van een bouwkuip van circa 75 bij 150 meter voor een nieuwe onderdoorgang bij station Harderwijk. Zonder de injectie zal het grondwater omhoogkomen en van de bouwkuip een grote vijver maken.
Injectie
Voor het aanbrengen van al die 6.000 buizen voor de waterglasinjecties worden maar liefst drie stellingen tegelijk gebruikt. Zo hebben heeft de aannemer minder tijd nodig voor het inbrengen van de buizen en dat zorgt ook dat de hinder van al die machines zo kort mogelijk is.
Bouwkuip
Na het injecteren kan gestart worden met het ontgraven van de bouwkuip. In die bouwkuip is het dan voldoende droog om er een tunnelbak in te kunnen maken. Die wordt in de zomer van dit jaar dan op z'n plek geschoven.
Nieuw treinstation
De bouw duurt tot eind 2016. Naar verwachting zijn het stationsgebouw en de verkeerstunnel in de tweede helft van 2016 klaar. Dan sluit de spoorwegovergang Stationslaan/Oranjelaan.