Milieukwaliteitsbeeld stationsomgeving

Langs het spoor
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

092910125731 Centraal station den Haag

De milieuambities voor gebieden in Harderwijk en Hierden kunnen verschillen. Binnen de gemeentegrenzen bestaat een grote diversiteit van leefomgevingen, met elk hun eigen kenmerken en functies. Deze hebben verschillende effecten op investeringen om de kwaliteit te verbeteren. Met in haar spoorboekje, Randstadspoor en een nieuw bestemmingsplan voor het stationsgebied. Heeft het college van B&W de uitdaging om een ontsporing van haar plannen te voorkomen. Hierin zal rekening worden gehouden met de mogelijkheid om na 2020 extra woningbouw, nabij het station te realiseren.

.



Verhoogd risico 071911153147 -huisregels station ns
Scholen, bedrijven en openbaarvervoer kunnen elkaar versterken maar er kunnen ook overlastsituaties ontstaan wanneer milieubelastende en milieugevoelige functies worden samengevoegd. Rondom het spoor bestaat de kans op groepsrisico en is er een zone van 200 meter vanaf het buitenste baanvak waar kans het grootst is. Waarbij met het toenemen van het aantal wissels in het spoor de risico op ontsporing toeneemt. Hierbij moet ook rekening gehouden worden met risico’s zoals die bij het recente treinongeval in België. (Wetteren)

 Gevaarlijke stoffen
Over de rails door Harderwijk worden gevaarlijke stoffen vervoerd. Met name het vervoer van brandbare gassen (zoals LPG) bepalen de risicocontour rondom het spoor. Eind 2012 is de Hanzelijn van Zwolle naar Lelystad gereed gekomen. Het was de bedoeling dat het transport van gevaarlijke stoffen over het traject Amersfoort-Zwolle (Veluwelijn) zou afnemen. Maar de verantwoordleijke verkeersminister minister heeft vorig jaar laten weten, dat voorlopig in het bestaande gebruik  voor goederenvervoer niet zal wijzigen. Ondanks eerdere toezeggingen aand de 6 gemeenten langs het traject  van de Veluwelijn

'Groepsrisico moet bij planvorming in beeld gebracht worden'

AMBITIES SPOOR
Harderwijk Milieubeleidsplan 2009-2012 
Bron Spoor

  1. Bij toepassing van geluidsschermen, mogelijkheid van geïntegreerde zonnepanelen onderzoeken.

  2. Bij grote calamiteiten bestaat het risico dat gevaarlijke stoffen in de bodem terecht komen. In dat geval zal de gemeente Harderwijk en/of de SBNS (afhankelijk van de locatie van de verontreiniging) proberen de veroorzaker aan te zetten tot zelf saneren. Er wordt dan gestreefd naar een multifunctionele sanering, zodat de grond weer overal voor gebruikt kan worden.

  3. Terughoudend omgaan met het situeren van functies voor grote groepen niet zelfredzame personen op korte afstand van het spoor.

  4. Zeer terughoudend omgaan met geluidgevoelige bestemmingen in de nabijheid van ‘de bocht’.

  5. Om een saneringssituatie aan te pakken zijn verschillende maatregelen/ projecten mogelijk. Deze projecten hebben invloed op elkaar. Bijvoorbeeld het plaatsen van de raildempers kan er voor zorgen dat de waarden uit de akoestische onderzoeken lager uitvallen. Om hier een goed beeld van te krijgen zal voor de gezamenlijke projecten

Weiburg
Een klein ongeluk kan leiden tot opschaling van hulpdiensten. De afgelopen jaren hebben verschillende ‘ milieu incidenten ‘ plaatsgevonden nabij het spoor van Harderwijk. Een lekke afsluiter van de hoofdgasleiding ( 8 bar ) en lekkage van de koeling bij een fabriek. Grote inzet van Brandweer en Politie om het gebied weer veilig te stellen.

Stationsgebied en omgeving
Het structuurplan 2020 geeft hierover aan dat het gebied meer geschikt is voor hoogwaardige stedelijke voorzieningen, kantoren en hoogwaardige representatieve bedrijven die gebaat zijn bij een ligging in de nabijheid van het station. In beperkte mate is woningbouw ook denkbaar in dit gebied. Binnen de Stationsomgeving zijn er nu verscheidene functies gesitueerd. De laatste jaren is met name langs de Westeinde een aantal kantoren en een politiebureau gebouwd naast het scholencomplex van Landstede.

Industrie sinds de 19e eeuw
Het bedrijventerrein Weiburg zit ook in het nieuwe bestemmingsplan. In het verleden waren hier Struik conservenfabriek (Eerder Schop ) en Pluimveeslachterij Midden Nederland gevestigd. Visverwerkingsbedrijf Parlevliet & van der Plas en eendenslachterij VSE zijn nog steeds in bedrijf. Beide beschikken over de juiste milieuvergunningen. Zodoende zij ook na 2014 met hun bedrijf op Weiburg actief mogen blijven.

071911153216 billboard station reclame fly cheap ticketsToekomst gericht
Het samenstellen van een milieubeleidsplan is een complex proces. Niet alleen onheil van buitenaf ook bodem, geur, lucht, licht en geluid zijn aspecten waarmee rekening moet worden gehouden. Daarnaast geeft de wetgeving ook een aantal (veiligheids-) instructies en verplichtingen waaraan gemeentelijke plannen behoren te voldoen. Harderwijk heeft in haar plannen voor 2009 – 2012 een opzet gemaakt van de vernieuwde methode om de doelstellingen helder te kunnen presenteren. Door verschillende gebieden te onderscheiden wordt duidelijk dat per gebied de milieuambities voor Harderwijk en Hierden kunnen verschillen en wordt eveneens inzichtelijk of een bepaalde ontwikkeling wel of niet in het desbetreffende gebied past.

Gezondheidseffectscreening
De tendens in de milieuwetgeving is dat het aspect gezondheid steeds belangrijker wordt. De milieukwaliteit bevat ook de gezondheidseffecten op de mens. Er gaat steeds vaker een koppeling plaatsvinden naar de gevolgen van de reguliere milieuaspecten (geluid, bodem, geur, etc.) in ruimtelijke ontwikkelingen en het effect daarvan op de gezondheid. Deze koppeling wordt inzichtelijk gemaakt met de zogenaamde GES-scores (gezondheidseffectscreening).

Lees meer  gemeente Harderwijk : Milieubeleidsplan 2009-2012 Harderwijk2

 

Milieubeleidsplan Harderwijk 2009-2012

MILIEUKWALITEITSBEELD STATIONSOMGEVING

Deelgebied 15 > Stationsomgeving

> Ontwikkeling van het gebied met een zo laag als mogelijk groepsrisico. Binnen het invloedsgebied van het spoor (200 meter) geen grote groepen personen situeren die niet zelfredzaam zijn.

> De maximale te verlenen hogere grenswaarde zal niet hoger zijn dan 58 dB ten gevolge van wegverkeerslawaai. Dit komt voor het milieuaspect geluid overeen met milieugezondheidskwaliteit Redelijk (GES score 2). Voor de overige woningen moet de milieugezondheidskwaliteit Goed (GES score 1) worden aangehouden.

> In de directe omgeving van het spoor en in de omgeving van het Stationsplein (ten noorden en zuiden van de spoorlijn) zonder akoestische maatregelen geen geluidgevoelige bestemmingen projecteren.

> De milieugezondheidskwaliteit die vanwege spoorweglawaai ‘vrij matig’ is, kanals acceptabel worden gezien in dit gebied.

> De opstelplaats van bussen zodanig situeren dat deze niet in de directe omgeving van woningbouw is gelegen.

> Binnen de geurcontour van VSE mogen geen geurgevoelige objecten gebouwd worden. Dit zou namelijk de rechten die het bedrijf heeft verkregen aantasten en voor de nieuwe bewoners/gebruikers van het gebied overlast kunnen betekenen. Door het uitplaatsen van deze geurbron wordt het knelpunt opgelost en is er meer grond uit te geven voor gevoelige functies.

> Het busverkeer in Harderwijk met de emissie-eis CO2-neutraal laten rijden. Dit kan bijvoorbeeld door het gebruik te maken van aardgas als brandstof. De uitstoot van fijn stof zal hierdoor ook worden verminderd. > De tunnelvariant Stationsplein heeft vanuit milieuhygiënisch oogpunt de sterke voorkeur boven de tunnel onder de Oranjelaan.

> Bodemkwaliteit koppelen aan de gebruikersfunctie.

> Eind 2009 zal het deelgebied stationsomgeving in zijn geheel bij de arseenzone betrokken worden.

> Nieuwe bedrijvigheid stimuleren gebruik te maken van het openbaar vervoer door bijvoorbeeld het laten opstellen van een mobiliteitsplan.

> Bij planontwikkeling insteken op selectief autogebruik in verband met de goede bereikbaarheid met het openbaar vervoer (alternatieven voor eigen autobezit faciliteren).

 

 Bron: Gemeente Harderwijk